Photo Finish

Foto finish brukes om rytterene kommer så nære hverandre at det kan bli feil rekkefølge ut i fra brikketid.

Oppsett og kalibrering

Programvaren lastes ned fra http://www.eqtiming.no/downloads/categories/programvare/ og heter EQ Photo Finish. Driver for kameraet lastes ned fra http://www.eqtiming.no/downloads/categories/drivers/ og heter MightexDriver.

Første gang kameraet brukes på en pc må driveren legges inn. Last ned driveren fra lenken over og pakk ut filene. Kameraet kobles til en usbport. Gå inn på “Kontrollpanel” og “Enhetsbehandling”. Kameraet vil dukke opp som en ukjent enhet.

BMX_Mightex_Install1

 

Høyreklikk på USB-TCD1209-1 og velg “Oppdater driver”, velg at du vil finne filene selv og finn driveren der du pakket den ut tidligere.

BMX_Mightex_Install2

 

Fullfør installasjonen.

På løpsdagen pekes kameraet på mållinjen. Det må kalibreres til å peke rett over mållinjen. Finn frem kalibreringsskiltet eller en plakat med streker for kalibrering og plasser dette på mållinjen på motsatt side av kameraet.

BMX_Fotofinish_Kalibrering_blink

Start EQ Photo Finish, da denne starter opp vil man se versjonen, DeviceID samt en beskjed om at Kamera er startet. DeviceID skal settes på stasjonen i Admin.

BMX_EQPF1

For å kalibrere kameraet peker vi det mot kalibreringsskiltet og trykker “Show preview” i EQ Photo Finish.

 

BMX_EQPF2

I eksempelbildet over ser vi at det vises to horisontale striper i bildet. Dette er de to strekene ute til høyre på kalibreringsskiltet og vi vet da at vi peker litt mot høyre. Juster kameraet til det er kun en horisontal stripe. Er det tre striper er vi ute til venstre, to striper er vi ute til høyre og ved en stripe er det korrekt.

Etter at kameraet er kalibrert settes parametrene opp og man er klare for å kjøre løp.

  • Løpende klokke vises under Time
  • Syncronize with minitrack betyr at den bruker klokken fra minitracken. Du vil se differansen mellom denne og pcklokken bak den løpende klokken.
  • Set MiniTrack time sender pcens klokke til minitracken.
  • Save betyr om bildene man tar skal lagres til disk og lastes opp for evaluering. Denne krysses av under løp, men kan være av under oppvarming.
  • Show preview brukes for å vise hva kameraet ser akkurat nå.
  • Digital gain kan brukes for å gjøre bildet lysere om det er lite lys ute.
  • From left eller from right velger hvilken side av kameraet løperene kommer fra. Dette er viktig siden bildet bygges opp ved å legge bilder etter hverandre, settes denne feil vil bildene bli speilvendt.
  • Motiondetection brukes for å trigge at kameraet skal lagre bildene. Kameraet tat bilder hele tiden, men vil kun lagre bildet om det blir trigget. Bildet som lagres inneholder 200ms før trigger og 500ms etter siste trigger.
  • Sensitivity styrer hvor mye bildet må forandre seg for at motiondetection skal trigge.
  • Topp og bunn styrer den grønne og den røde linjen i bildet. Det er bare endringer mellom disse som det trigges motiondetection på. Disse linjene kan også flyttes med musen.
  • Trigger on GPIO brukes om det er koblet en fotocelle til MiniTracken. Denne fotocellen vil da trigge at kameraet skal lagre bildene.
  • GPIO Port Trigger sier hvilken inngang på MiniTracken som fotocellen er koblet til. Sett den til 0 for å ikke høre på dette.
  • Man kan også trigge kameraet ved å trykke F12 eller * eller pageUp på tastaturet.
  • Folder / ftp styrer hvor bildene skal lagres slik at evalueringen kan hente dem. Det er anbefalt å lagre disse i en lokal katalog på datamaskinen.
  • Open evaluation åpner evalueringen med dagens dato, dennes DeviceID og webserveren som er startet lokalt.

BMX_EQPF3

For at evalueringen skal få tak i bildene må disse gjøres tilgjengelige på en webserver. Den enkleste måten å gjøre dette på er å lagre bildene lokalt på maskinen og kjøre en enkel webserver. For eksempel kan man bruke Mongoose eller EQ Folder Serve, last ned denne og legg filen i samme katalog som bildene blir lagret og start den. En nettleser vil da åpnes, ta vare på adressen som står i toppen av denne feks http://192.168.200.20:9999/.  Fra og med versjon 1.0.0.16 er det innebygget en webserver i EQ Photo Finish. Denne vil bare fungere om filene lagres lokalt på maskinen. Benyttes denne kan man også åpne evalueringen direkte med knappen “Åpne evaluering” i EQ Photo Finish.

Evaluering

Selve evalueringen av målfotoene gjøres via http://timeline.eqtiming.no. Logg inn med samme bruker du benytter i Admin og velg TimeLine oppe til høyre. Fyll ut dato, sett DeviceID til kameraets DeviceID, sett Url to pictures til adressen som sto i toppen av nettleseren som forklart over. Trykk “Start evaluation”. Åpnes dette fra EQ Photo Finish vil dette være forhåndsutfylt.

BMX_TimeLine1_1

Etter man har valgt parametrene vil man få opp selve evalueringen.

Det første som må velges her er reningen de kommer fra. Dette gjøres under 3.

Under 1 vises hvor mange hendelser som finnes. Disse kan man bla seg gjennom med pilene eller pgUp og pgDown på tastaturet.

Under 2 kan man bestemme om man automatisk skal hoppe til nyeste bilde da nye bilder er tilgjengelige.

Under 4 betemmer man om endringer blir lagret automatisk eller om man må trykke lagre på dem.

Trykker man på 5 vises en reasultatliste på deltakerene i bildet.

Under 6 kan man bestemme størrelsen på bildet, altå zoome.

Plasserer man en rød linje i bildet (trykk på bildet med muspekeren) som under 9 og taster inn et startnummer/brikkenummer på tastaturet og trykker enter vil det legges til en ny avlesning, dette brukes om brikken av en eller annen grunn ikke ble lest. Tiden og startnummeret/brikkenummeret vises under 7.

Brikkeavlesninger vises som gule firkanter over bildet som vist under 8. Disse kan flyttes på om det viser seg at rekkefølgen er feil, ta tak i den med muspekeren og dra den til korrekt sted. Resultatene vil da bli oppdatert.

Det er ikke nødvendigvis plass til hele bildet på skjermen, under 10 kan man flytte på bildet slik at man kan se mer.

Photo knappen uner 11 brukes for å åpne eventuelt frontkamera på valgt tidspunkt, dette vil fungere som forklart under Videobackup i EQ Admin.

BMX_TimeLine2_1